Inspiration

Derfor er calcium godt for dig

Calcium findes i vores knogler, vores tænder og frit i blodet og er det mineral, som kroppen har mest af.

  • Hvad er calcium?
  • Tilskud af calcium
  • Hvor findes calcium naturligt?
  • Bivirkninger

Hvad er calcium?

Calcium er af stor betydning for blandt andet nervesignalering, for blodets evne til at koagulere og for stofskiftet. Calcium medvirker også i celledeling og knoglestruktur.

Vi kan ligne vores skelet i en calciumbank. Overskydende frit calcium i blodet indsættes og tages ud igen i tilfælde af underskud. Denne kontrol styres blandt andet af D-vitamin, som vi også skal spise i tilstrækkelig mængde til, at vores calciumabsorption fungerer. Hvor meget optaget bliver påvirkes også af, hvor meget calcium vi allerede har i blodet. Hvis vi allerede har et stort lager med calcium, absorberer vi ikke så meget som hvis vi har et lille lager.

Mælk er en god kilde til calcium.
Mejeriprodukter er en god kilde til calcium.

Tilskud af calcium

Calciumkosttilskud fås i flere forskellige kombinationer:

Calciumpyruvat er et tilskud med kun calcium, der primært er rettet mod udholdenhedsatleter.
Calciumtilskud med calciumcitrat eller calciumcitratmalat har en god absorption i kroppen og er også billig. 
Kosttilskud med calcium og magnesium sammen er også almindelige. Calcium udgør normalt omkring en tredjedel og magnesium to tredjedele, da kroppen har sværere med at absorbere magnesium. De to mineraler fungerer som modsætninger af hinanden, hvor calcium hjælper med at sammentrække musklerne, mens magnesium hjælper musklerne med at slappe af.
Calcium i kombination med vitamin D er almindeligt, da D-vitamin forbedrer absorptionen af calcium.

Hvis du vil teste et calciumtilskud, skal du vælge noget, der angiver mængden af elementært calcium, dvs. den mængde, som vi faktisk kan absorbere fra tabletten. 400 mg calciumcarbonat betyder ikke, at produktet indeholder 400 mg calcium, da carbonatet også kræver plads. Se også efter calcium med ender -citrat og -malat, da de giver en god optagelse. Undgå calciumoxid, som næsten er umuligt at absorbere.

Hvor meget calcium har vi brug for?

Omkring 800 mg calcium pr. Dag anbefales til en voksen. Gravide og ammende kvinder har et lidt større behov. Vores absolut største kilde til calcium er mejeriprodukter. Dem, der af forskellige årsager ikke spiser nok mejeriprodukter, kan derfor have brug for et calciumtilskud. Det er også populært med kosttilskud hos dem, der ønsker at tabe sig. Der er nemlig meget, der tyder på, at calcium kan reducere optagelsen af fedt i tarmen, og det kan derved bidrage til vægttab.

Køn/Gruppe/AlderAnbefalet daglig indtagelse af calcium
Spædbørn 6-11 måneder540 mg
Børn 1-5 år:600 mg
Barn 6-9 år700 mg
Børn, teenagere 10-17 år900 mg
Voksne800 mg
Gravid og ammende900 mg

Kilde: Livsmedelsverket

Hvor findes calcium naturligt?

I gennemsnit får vi omkring 60% af vores calciumindtag fra mejeriprodukter, og vores daglige behov kan dækkes af en halv liter mejeriprodukter om dagen. Enhver, der af en eller anden grund ikke spiser mejeriprodukter, kan derfor have brug for et tilskud eller spise ordentligt af andre calciumrige fødevarer. Bælgfrugter og mørkegrønne bladgrøntsager er gode kilder til calcium.

Bivirkninger

Under normal brug forårsager calciumtilskud ingen bivirkninger. Bemærk dog, at calcium modvirker magnesium og konkurrerer om plads i kroppen.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej