Inspiration

Sådan påvirkes du af kalium

Kalium interagerer med natrium for at regulere blodtrykket. Balancen mellem dem er derfor vigtig, og du, der træner meget eller går på et midlertidigt kalorieunderskud, har muligvis brug for ekstra kalium.

  • Hvad er kalium?
  • Tilskud med kalium
  • Bivirkninger
  • Hvor findes det naturligt?

Hvad er kalium?

Kalium har mange vigtige funktioner i kroppen. Det forekommer i alle kropsvæsker, hovedsagelig i celler. Kalium hjælper med at regulere mængden af væske i kroppen og opretholder en stabil syre- og basebalance. Kalium bidrager til normal muskel- og nervefunktion og til nyrens funktion. Det interagerer også med mineralet natrium for at regulere blodtrykket. Kalium hjælper med at sænke blodtrykket, mens natrium hjælper med at hæve det. For stort saltforbrug kan derfor påvirke blodtrykket negativt, og det er vigtigt at opnå en balance mellem de to mineraler.Fødevarer rig på kaliumAlger, nødder og tørret frugt er rig på kalium.

Kalium findes hovedsageligt inde i cellevæggen, mens dets intime partner, natrium, findes uden for cellerne i den højeste koncentration. Størstedelen af elektrolytterne i kroppen er natrium og kalium. Elektrolytter opretholder væskebalancen i vævet og regulerer transporten af næringsstoffer gennem cellemembraner. Samarbejdet mellem disse to mineraler kaldes normalt natrium/kaliumpumpen. Kalium har en tæt interaktion med andre mineraler. Blandt andet magnesium, som hjælper med at tilbageholde kalium i cellen, og kalium påvirker, hvordan kroppen bruger aminosyrer. Hvis du har mangel på kalium, kan aminosyrer ikke metaboliseres ordentligt. Voksne har 150-250 g kalium i kroppen, og det udgør 5 procent af mineralindholdet i kroppen. Kalium er overvejende til stede, ca. 98 procent inde i cellerne. Et gennemsnitligt dagligt indtag for en voksen er mellem 2-4 g kalium gennem mad. Kalium har en vigtig funktion i hjerte-kar-problemer og blodtryk. Det regulerer hjertets rytme og aktivitet. Det er vigtigt at holde en god balance mellem natrium og kalium for at undgå hjerte-kar-sygdomme. Højt blodtryk er en vigtig risikofaktor for slagtilfælde og hjertesygdomme. Undersøgelser viser, at kalium kan sænke blodtrykket hos mennesker, der har forhøjet blodtryk.

Tilskud med kalium

Der er flere forskellige sorter af kalium i tilskuddet, så sørg for at vælge den rigtige. Kaliumcitrat, kaliumcarbonat og kaliumaspartat har en høj optagelseskapacitet. På den anden side absorberes kaliumoxid slet ikke af kroppen og bør derfor undgås. Hvis du leder efter et kaliumtilskud, skal du også kigge efter mængden af elementært kalium, dvs. den mængde, vi faktisk får fra tabletten. Det faktum, at et produkt indeholder 400 mg kaliumcitrat, betyder ikke, at det indeholder 400 mg kalium, da mineralet er bundet til citrat, hvilket også optager plads i tilskuddet. Det elementære indhold af kalium i kaliumcitrat er 22%, hvilket betyder, at 400 mg kaliumcitrat indeholder 88 mg kalium. Nedsat madindtag og øget væskeindtag påvirker mineralbalancen, så du, der træner hårdt eller går på diæt, kan have brug for at spise ekstra kaliumrig diæt eller tage et tilskud.

Bivirkninger

Ved normalt indtag er der ingen bivirkninger. Ekstreme doser på 15 g eller mere kan forårsage hjerterytmeforstyrrelser, kvalme og svaghed, så det er vigtigt ikke at overdosere kalium.

Hvor findes det naturligt?

Fødevarer rig på kalium inkluderer søl, som er en alge, hvedeklid, tørret frugt, mandler, dadler og avocado. Hvis du spiser en varieret og normal kost, får du ca. 2.000-4.000 mg kalium om dagen. En kost, der ikke består af mange grøntsager og frugt, men som er rig på kød, salt og halvfabrikata, øger risikoen for kaliummangel markant.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej