Inspiration

Stor guide til Vitamin K

Vitamin K nævnes sjældent som et vigtigt næringsstof. Dette kan skyldes, at vi sjældent lider af mangel på det, men faktum er, at vitamin K har en række vigtige funktioner i kroppen og er blevet undersøgt for dets effekt på knoglestrukturen.

  • Hvad er vitamin K?
  • Tilskud af vitamin K
  • Hvor findes vitamin K naturligt?

Kosttilskud med vitamin K:

 
Vitamin D+K
 
Vitamin K2 200
 
Liposomal K2+D3

Hvad er vitamin K?

Vitamin K fås i flere varianter, hvoraf de vigtigste er K1 phylloquinon fra vegetabilske kilder og K2 menaquinon fra animalske kilder. K står for koagulation, da vitaminet er nødvendigt for at blodet koagulerer ordentligt. Vitamin K interagerer også med calcium og D-vitamin, som sammen er vigtige for knogletætheden. D-vitamin hjælper med at absorbere calcium i kroppen, mens vitamin K regulerer, hvad calcium derefter bruges til.

En skål med spinatblade

Spinat og andre grønne bladgrøntsager er naturligt rige på vitamin K1.

K-vitamin kræver tilstedeværelse af fedt for at blive absorberet i blodbanen. Selv om det kan lagers, har det en relativt høj omsætning i kroppen, hvilket betyder, at vi er nødt til at få det kontinuerligt gennem mad. Vores egen tarmflora kan producere en lille mængde vitamin K, så vi risikerer sjældent at lide af en mangel. For lavt indtag af calcium kan dog føre til nedsat densitet, da det regulerer calcium. Der er ikke fastlagt nogen anbefalet daglig indtagelse, men der forventes normalt en mængde på 75 - 100 mcg for voksne.

I de senere år er der gennemført undersøgelser for at undersøge sammenhængen mellem vitamin K og forekomsten af knogleskørhed og hjerte-kar-sygdomme. I den velkendte undersøgelse Rotterdamstudiet* undersøgte man forbindelsen mellem japanske kvinder i øst og vest, hvor kvinder i det vestlige Japan i højere grad led af osteoporose og hjerteproblemer. Årsagen blev vist at være, at østlige japanere regelmæssigt spiste den vitaminrige K2-vitaminret Natto sammenlignet med vestlige japanere, der spiste en meget mindre K2-vitaminrig kost.

Tilskud af K-vitamin

K-vitamin er relativt ualmindeligt som et tilskud, men forekommer ofte sammen med D vitamin. Nogle multivitaminer indeholder K-vitamin til dem, der ønsker at sikre deres indtag dagligt.

Hvor findes K-vitamin naturligt?

Vi får en vis mængde gennem vores egen produktion i tarmfloraen. I fødevarer findes vitamin K hovedsageligt i grønne bladgrøntsager (K1), lever og æg (K2).

Vitamin K i fødevarer

  • Kål
  • Grønne bladgrøntsager
  • Kød
  • Lever
  • Æggeblomme
  • Mejeriprodukter

Reference

*Dietary intake of menaquinone is associated with a reduced risk of coronary heart disease: the Rotterdam Study. JM Geleinse, C Vermeer, DE Grobbee, LJ Schurgers, MH Knapen, IM van der Meer, A Hofman, JC Witterman. 2004.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej