Inspiration

Hvordan man tager sig af din hjerne

Din hjerne er din krops vigtigste organ og styrer alt fra dine følelser og tanker til din opførsel. For at vi skal have det så godt som muligt, er det derfor vigtigt, at hjernen fungerer korrekt. I denne artikel lærer du om, hvordan din hjerne fungerer, hvad hjernesundhed betyder, og hvad du kan gøre for at tage dig af din hjerne på den bedste måde.

  • Hvad er hjernesundhed?
  • Hvad påvirker vores hjernes sundhed?
  • Stress kan være skadeligt for hjernen
  • Hjernen repareres, når vi sover
  • Hjernen ændrer sig, når vi bliver ældre
  • Hjernen har brug for en nærende kost
  • Motion styrker hjernen

Hvad er hjernesundhed?

Hjernesundhed er et samlet udtryk, der simpelthen opsummerer, hvordan din hjerne har det. Det inkluderer for eksempel hukommelse, evne til at koncentrere sig og humør. Hjernen er utrolig kompliceret, og en voksen hjerne består af et gennemsnit på ca. 100 milliarder hjerneceller, der er sammenkoblet i et stort netværk. Disse celler interagerer ved at indsamle og sende information til kroppen, som derefter reagerer på informationen på forskellige måder.

Dette komplekse system er konstant i gang, og oftest er vores hjerne i stand til at håndtere al den nye information, der kommer ind, og kommunikationen mellem nervecellerne fungerer derefter som den skal. Hvis det på den anden side bliver for meget for vores hjerne at håndtere, kan nervesystemet blive overbelastet, og så kan vi opleve symptomer som stress, træthed, søvnforstyrrelser og dårligere hukommelse. Tidligere troede forskere, at vi ikke kunne danne nye hjerneceller, og at de hjerneceller, vi er født med, er dem, vi har som en "reserve" for livet. Nylige undersøgelser har imidlertid vist, at dette ikke er tilfældet. Vores hjerne er neuroplastisk, hvilket betyder, at den har evnen til at danne nye celler og forbindelser gennem hele livet. Så vi kan træne os til en sundere og stærkere hjerne.

Ved at forstå, hvordan vores livsstil påvirker vores hjernes sundhed, kan vi styrke vores hjerne - og dermed føle os bedre tilpas i hele kroppen som et resultat.

For at tage dig af din hjerne på den bedste måde er det vigtigt at tænke over, hvordan resten af kroppen har det. Faktisk er fysisk sundhed og hjernens sundhed forbundet - hvordan vi har det fysisk påvirker hvordan vi har det mentalt og omvendt. For at holde vores hjerne sund og opmærksom har den brug for flere ting: søvn, ordentlig ernæring, stimulering, bevægelse og restitution. Ved at forstå, hvordan vores livsstil påvirker vores hjernes sundhed, kan vi styrke vores hjerne - og dermed føle os bedre tilpas i hele kroppen som et resultat.

Hvad påvirker vores hjernes sundhed?

Kroppen og hjernen er, som sagt, et tæt forbundet system, der er indbyrdes afhængige for at fungere optimalt. For at vores hjerne fungerer normalt, er det derfor vigtigt at vide, hvad der påvirker den positivt og negativt. Her kan du læse om, hvad du kan gøre for at få bedre hjerne sundhed, og hvad du bør undgå.

Stress kan være skadeligt for hjernen

Der er forskellige typer stress, og disse kaldes normalt positiv stress og negativ stress. Stress i moderation kan være godt for os, da det giver os mulighed for at holde fokus og være opmærksomme, når vi har brug for det. Men når stress bliver tilbagevendende og forlænget, kaldes det negativ stress. Det er denne type stress, der kan føre til psykisk sygdom og træthedssyndrom. Det er derfor vigtigt, at vi kan styre vores stress og tage pauser, så kroppen og hjernen kan komme sig. Blandt de vigtigste ting, du kan gøre for at håndtere dit stress er at sove ordentligt, helst otte timer hver nat. Derudover kan du også bruge meditation, yoga eller anden fysisk træning som et værktøj til stresshåndtering.

Hjernen repareres, når vi sover

Søvn er ekstremt vigtigt for at både vores krop og hjerne er i stand til at komme sig og fungere bedst. Når vi sover, behandler vores hjerne ikke kun de indtryk, vi har modtaget i løbet af dagen, den sorterer også vores minder for at bestemme, hvilke der er vigtige, og hvilke der ikke er. Man kan sige, at hjernen foretager en reel rengøring, hvor den slipper af med affaldsstoffer, som vi ikke behøver at beholde. Dette påvirker vores følelser og giver os også mulighed for at løse problemer bedre, end hvis vi ikke havde sovet. For lidt søvn påvirker os på mange måder, herunder gør os trætte, ufokuserede og ukoncentrerede. Det kan også påvirke vores humør negativt.

Hjernen restituerer, når vi sover.Søvn er vigtig for, at vores hjerne har det godt.

Hjernen ændrer sig, når vi bliver ældre

At vi bliver ældre er naturligt. Når vi bliver ældre, ændrer vores kroppe sig på mange forskellige måder, og vores hjerner påvirkes også. Både din hjerne og din krop ældes hurtigere, end de behøver, hvis vi ikke tager os af dem. Blandt andet bliver vores hukommelse dårligere, og vi finder det sværere at lære nye ting. Aldring er faktisk det, der kaldes oxidativ stress, med andre ord noget, der slider på cellerne. Jo mere vi beskytter vores celler mod oxidativ stress, jo bedre vil du og din hjerne have det. Ved at sikre, at vi får nok søvn, en nærende kost og motion, kan vi beskytte hjernen mod slitage, bremse aldring og opretholde mere af vores kognitive funktion, selv når vi bliver ældre.

Hjernen har brug for en nærende kost

Hjernen er et meget energiintensivt organ, så meget som 20% af vores energiforbrug bruges på at holde hjernen i gang. Det, vi putter i os, spiller således en stor rolle i, hvordan vores hjerne føles. Ligesom vores krop har vores hjerne brug for nærende mad for at fungere optimalt. Eksempler på fødevarer, der er gode for hjernen, inkluderer fede fisk med omega-3 fedtsyrer, nødder, blåbær, avocado og fuldkorn.

Motion styrker hjernen

Det er velkendt, at bevægelse og motion er gavnligt for vores fysiske helbred, men det er mindst lige så vigtigt for vores mentale velbefindende. Når vi træner, udskilles hormoner, der påvirker vores humør positivt. Vi bliver mere opmærksomme, lykkeligere, og der er meget forskning, der understøtter, at risikoen for depression kan reduceres, hvis vi bevæger os. Det er heller ikke brug for meget motion for at vi bliver påvirket positivt, der er forskning, der viser, at tre 40-minutters gåture om ugen har store sundhedsmæssige fordele for hjernen.

Produkter:

 
Ashwagandha
 
Citikolin
 
Ashwagandha Prem.
 
QURE Brain
 
BrainBoost
 
Phosphatidylserin

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej