Inspiration

Hvordan påvirker træning kroppen?

Motion er sundt på mange måder, og som vi alle ved, kan regelmæssig motion blandt andet være godt for vores hjerte og vores vægt. Men træning kan være godt på flere måder, og både konditionstræning og styrketræning kan være gavnligt for eksempelvis knoglesundhed og søvn.

  • De sundhedsmæssige virkninger af konditionstræning
  • De sundhedsmæssige virkninger af styrketræning

    Konditionstræning

    • Kan hjælpe med at styrke hjertet.
    • God til vægttab.
    • Kan hjælpe dig med at sove bedre.

De sundhedsmæssige virkninger af konditionstræning

Den mest kendte effekt af konditionstræning er dens bidrag til hjerte- og karsundhed. Når vi får vores puls op, skal hjertet kæmpe for at forsyne kroppen med iltet blod i et hurtigere tempo, når iltforbruget stiger. Dette kan ses som en styrkeøvelse for hjertet, fordi det er en muskel, der kan trænes stærkere. Et stærkt hjerte kan lettere pumpe blod til kroppen og med mindre indsats, hvilket bidrager til en reduceret modstand i arterierne. Dette bidrager igen til et lavere i blodtryk, hvilket er positivt for vaskulær sundhed. Det anbefales, at du træner i mindst 30 minutter ad gangen for at bidrage til denne hjerteforstærkende effekt. Ud over dets bidrag til hjertestyrke, kan konditionstræning også hjælpe med at forbedre absorptionen af ilt i cellerne, hvilket kan hjælpe kroppen til lettere at tage sig af blodfedt. 

To piger der er ude og løbe.

Fysisk aktivitet holder kroppen stærk og sund.

Derudover bidrager konditionstræning til en øget insulinfølsomhed, hvilket betyder, at vi ikke har brug for så meget insulin for at få en effekt. Med andre ord kan konditionstræning være en hjælp til at reducere risikoen for type 2-diabetes, hvilket skyldes, at kroppen ikke reagerer korrekt på insulinsignaler.

Konditionstræning med lav intensitet kan også hjælpe dig, der prøver at tabe dig, hvilket skyldes, at det i højere grad bidrager til, at fedt omdannes til kropsbrændstof end med træning med høj intensitet. Hvis du træner for intensivt, bruger kroppen primært hurtig energi i form af hurtige kulhydrater, hvilket bidrager til mindre forbrænding af fedt. Lange gåture og cykling kan derfor være positivt for dem, der ønsker at tabe sig.

Hjernen kan også påvirkes positivt af fysisk aktivitet, og blandt andet bidrager motion til frigivelsen af neurotransmittere som dopamin og serotonin. Dopamin er et virkelig godt hormon, der for eksempel har en effekt på motoriske færdigheder, følelsesmæssige oplevelser og humør. Mens serotonin er en neurotransmitter, der blandt andet påvirker søvn, appetit og humør. Derfor træner mange mennesker for at stresse ned, føle sig lykkeligere og for at kunne sove bedre.

Undersøgelser tyder på at konditionstræning kan bidrage til en reduceret risiko for osteoporose (knogleskørhed), fordi det kan bidrage til øget knogletæthed. Hvis dette er den effekt, du leder efter, bør du dog overveje styrketræning, fordi den form for træning ser ud til at have den største indvirkning på bendensiteten og benstyrken.

    Styrketræning

    • Kan bidrage positivt til knoglesundhed.
    • Muskler hjælper med at reducere risikoen for skade.
    • Muskler øger kroppens energiforbrug.

De sundhedsmæssige virkninger af styrketræning

Styrketræning fører ikke kun til mere muskel og styrke, men menes også at være i stand til at øge knogletætheden. Dette kan skyldes, at ekstra vægt sandsynligvis kan få knoglecellerne til at migrere til det område, der udsættes for ekstra stress, hvor de kan bidrage til knogledannelse. En af knoglecellernes opgaver er at bidrage til dannelsen af kollagen, som er et fiberprotein af stor betydning for stabilitet og styrke i vores væv. Kollagen er også vigtigt for vores led, da det er en del af brusk.

Muskler kan være positive på mange måder, og de hjælper f.eks. Med at reducere risikoen for skade, fordi de yder støtte til kroppen. Styrketræning kan også hjælpe med at styrke musklerne i svage led, hvilket ellers kan gøre ondt. Derudover er musklerne gode til kropsholdning, hvilket er vigtigt for at undgå mange ryg- og muskelproblemer. 

Derudover kan muskler bidrage til vægten. Dette skyldes, at musklerne bruger meget energi, og en større muskelmasse kan derfor være vigtig for dig, der ønsker at tabe dig, eller som ønsker at bibeholde din nuværende vægt.

Derudover kan styrketræning bidrage til mange af de sundhedsmæssige fordele, som konditionstræning har, og kan for eksempel også være vigtigt for søvn, følelsen af glæde og motoriske færdigheder. Der er også forskning, der antyder, at fysisk aktivitet kan bidrage til immunsystemets funktion. Hvordan er egentlig ikke kendt endnu, men en teori er, at det gavner aktiviteten af immunceller, som igen kan hjælpe med at bekæmpe bakterier.

Var denne artikel en hjælp?   Ja   Nej